Τρίτη 8 Απριλίου 2014

Πέφτει η Νύχτα στο Παλέρμο

Το ατελείωτο ψυχολογικό παιχνίδι που έχει διχάσει με τις αναρίθμητες εκδοχές του και τους κανόνες του. Εδώ περιγράφονται αναλυτικά οι οδηγίες παιχνιδιού όχι οι "αυθεντικές" αλλά οι παλιές και δοκιμασμένες.


ΟΔΗΓΙΕΣ

Παίκτες: 11+
Ηλικίες: 10+
Διάρκεια: Ατελείωτο

Προετοιμασία του παιχνιδιού:

Οι παίκτες αποφασίζουν ποιος από όλους θα είναι ο Αφηγητής.
Στη συνέχεια ο Αφηγητής παίρνει από μια κοινή τράπουλα τόσα φύλλα όσοι είναι οι παίκτες.

Η σημασία των φύλλων είναι η εξής:

Κ (κόκκινος Ρήγας): Φανερός Δολοφόνος
Κ (μαύρος Ρήγας): Κρυφός δολοφόνος
Α (Άσσος): Ρουφιάνος
Q (κόκκινη Ντάμα): Πουτάνα

Τα αριθμητικά φύλλα 2 έως 10 συμβολίζουν τους πολίτες.

Προσοχή! Η μαγεία του Παλέρμο είναι ότι συμμετέχουν όλοι με τον ίδιο τρόπο και οι πολίτες.


Σκοπός

Σκοπός του παιχνιδιού για τους Καλούς είναι να αναγνωρίσουν και να διώξουν απ' το παιχνίδι του Μαφιόζους προτού εκείνοι τους σκοτώσουν όλους και για τους Μαφιόζους να προλάβουν να σκοτώσουν τον Ρουφιάνο καθώς και τους Πολίτες πριν γίνουν αντιληπτοί.

Παρακάτω εξηγείται αναλυτικά με ποια διαδικασία γίνονται αυτά.


Αρχή του παιχνιδιού

Η πρώτη νύχτα καθώς και η πρώτη ημέρα στο Παλέρμο είναι αναγνωριστικές και διαφέρουν από το υπόλοιπο παιχνίδι.

Πρώτη Νύχτα

Ο αφηγητής ανακατεύει και μοιράζει τυχαία τις κάρτες, μία σε κάθε παίκτη. Οι παίκτες κοιτάνε κρυφά την κάρτα τους και στην συνέχεια την τοποθετούν μπροστά τους.

Ο αφηγητής ξεκινάει την αφήγηση και το παιχνίδι αρχίζει!

"Πέφτει η νύχτα στο Παλέρμο! Όλοι οι παίκτες κλείνουν τα μάτια και κοιμούνται".

"Οι δύο Μαφιόζοι, δηλαδή οι κάτοχοι των καρτών Κ και Κ ανοίγουν τα μάτια και κοιτάζονται ώστε να αναγνωριστούν"

Ο αφηγητής περιμένει ένα εύλογο διάστημα που υποθέτει ότι οι μαφιόζοι έχουν κοιταχτεί.

"Στη συνέχεια οι δύο μαφιόζοι κλείνουν τα μάτια τους και ο φανερός Μαφιόζος, εκείνος με τον κόκκινο Κ σηκώνει ψηλά το χέρι του. Ο ρουφιάνος, δηλαδή ο κάτοχος της κάρτας Α ανοίγει τα μάτια και τον βλέπει."

Ο αφηγητής περιμένει και πάλι ένα εύλογο διάστημα που υποθέτει ότι ο ρουφιάνος είδε τον Μαφιόζο.

"Ο φανερός Μαφιόζος κατεβάζει το χέρι και ο ρουφιάνος κλείνει τα μάτια", συνεχίζει ο αφηγητής.

"Τώρα ο κρυφός Μαφιόζος, δηλαδή ο κάτοχος της κάρτας με τον μαύρο Κ σηκώνει ψηλά το χέρι και η πουτάνα, ο παίκτης με την κάρτα  Q ανοίγει τα μάτια και τον βλέπει".

Ο αφηγητής κάνει μια τελευταία μαντεψιά αφήνοντας τόσο χρόνο όσο υποθέτει ότι χρειάστηκε η πουτάνα για να αναγνωρίσει τον Μαφιόζο. Αυτοί οι χρόνοι συνήθως είναι πολύ σύντομοι αλλά το βλέπετε και στην πράξη.

Τέλος ο αφηγητής λέει: "Ο κρυφός Μαφιόζος κατεβάζει το χέρι και η πουτάνα κλείνει τα μάτια. Τώρα όλοι οι παίκτες ανοίγουν τα μάτια και μία νέα μέρα ξημερώνει στο Παλέρμο"!

Πρώτη Ημέρα

Κατά τη διάρκεια της ημέρας ο αφηγητής είναι ένας κοινός παίκτης και δεν έχει καμία εξουσία.

Μόλις έχει ξημερώσει στο Παλέρμο και οι παίκτες, φαινομενικά Πολίτες όλοι κοιτιούνται με καχυποψία αφού ξέρουν ότι κάποιοι απ' αυτούς είναι Μαφιόζοι.

Οι παίκτες ξεκινάν διστακτικά (ή λιγότερο) και αλληλοκατηγορούνται για το ποιος είναι Μαφιόζος ή κάποιος ρόλος γενικότερα ενώ όλοι περιμένουν "το Ρουφιάνο να μιλήσει".

Αναγκαστικά οι πρώτες, επί της ουσίας ανυπόστατες κατηγορίες στο παιχνίδι είναι συνήθως του τύπου: "κατά την διάρκεια της πρώτης νύχτας ένιωσα τον διπλανό μου να κουνιέται".

Η κατηγορία πιθανόν να αντικρουστεί εύκολα κατηγορώντας των κατήγορο πως λέει ψέματα αλλά και πως είναι "ύποπτο" ότι μόλις ξεκίνησε η πρώτη ημέρα άρχισε να κατηγορεί τον έναν και τον άλλο.

Φυσικά οι κατηγορίες έρχονται και φεύγουν. Από την αρχή και για όλο το παιχνίδι δεν υπάρχει ποτέ απόλυτη εμπιστοσύνη. Συμμαχίες φτιάχνονται και διαλύονται ανάλογα είτε με το συμφέρον είτε με την πεποίθηση για το ρόλο του άλλου.

Στο τέλος της εξαντλητικής (ή συνοπτικής) και σίγουρα ανυπόστατης πρώτης συζήτησης έρχεται η ψηφοφορία. Ο λαός του Παλέρμο ξεκινώντας από όποιον αποφασιστεί (πιθανόν εκείνον γύρω από τον οποίο έγινε αρκετός λόγος) ψηφίζει κυκλικά σχετικά με το ποιος νομίζει ότι είναι ο Μαφιόζος.

Ο κάθε παίκτης που δέχεται την ψήφο ενός άλλου την "κρατάει" μπροστά του με το χέρι εμφανές και τα δάχτυλα να δείχνουν τον αριθμό των ψήφων του.

Σε περίπτωση ισοψηφίας η ψηφοφορία γίνεται μεταξύ των παικτών που συγκέντρωσαν ίσες ψήφους, μέχρις ότου να μείνει ένας με τις περισσότερες ψήφους.

Αν υπάρξουν απανωτές ισοψηφίες και όλοι οι παίκτες αρνούνται να αλλάξουν την ψήφο τους, είτε πεπεισμένοι ότι έχουν δίκιο είτε λόγο στρατηγικής (ασυνήθιστο στον πρώτο γύρο) τότε η ψηφοφορία διακόπτεται και συνεχίζει η συζήτηση προκειμένου να ακουστούν περισσότερες απόψεις και να παρουσιαστούν νέα ενοχοποιητικά "στοιχεία".

Αφού ψηφιστεί ένας παίκτης ως Μαφιόζος αποχωρεί απ' το παιχνίδι χωρίς να δείξει την κάρτα του ή να δηλώσει τι είναι. Έχει δικαίωμα να δηλώσει αθώος ή ένοχος χωρίς να υποχρεούται να δηλώσει την αλήθεια ενώ εκφωνήσει και τον επικήδειο του όπου πιθανώς να τονίσει κάποιο απ' τα επιχειρήματα που είχε στη συζήτηση.

Μετά απ' αυτό δεν επιτρέπεται να ειπωθεί απολύτως τίποτα. Ο αφηγητής παίρνει το λόγο και ρίχνει τη νύχτα στο Παλέρμο. "Όλοι οι παίκτες να κλείσουν τα μάτια τους"!

Δεύτερη Νύχτα

"Οι δύο Μαφιόζοι ανοίγουν τα μάτια και συνεννοούνται με νοήματα σχετικά με το ποιον παίκτη θέλουν να "βγάλουν απ' τη μέση". Ο αφηγητής ζητάει από τους Μαφιόζους να υποδείξουν το θύμα τους στον παίκτη που ψηφίστηκε στον πρώτο γύρω.

Ο παίκτης που έχει ψηφιστεί λέει πότε οι Μαφιόζοι αποφάσισαν ποιον θα σκοτώσουν (όχι σαράντα αιώνες παρακαλώ) και ο αφηγητής συνεχίζει λέγοντας:

"Και μία νέα μέρα ξημερώνει στο Παλέρμο χωρίς τον..."

Δεύτερη Ημέρα

Όπου ο παίκτης που ψηφίστηκε στον πρώτο γύρο λέει το όνομα εκείνου που δολοφονήθηκε τη νύχτα. Ο παίκτης που φεύγει από το παιχνίδι νύχτα δεν δείχνει την κάρτα του και δεν έχει δικαίωμα να πει τίποτα.

Οι παίκτες κοιτιούνται τώρα με περισσότερα στοιχεία. Ένας παίκτης έχει ψηφιστεί απ' τους ίδιους ως Μαφιόζος και οι Μαφιόζοι απάντησαν την νύχτα με μία δολοφονία. Ήταν ο παίκτης που ψηφίστηκε Μαφιόζος; Ήταν η δολοφονία της νύχτας απάντηση στην ψηφοφορία; Ή μήπως ήταν μπλόφα; Ποιον κατηγορούσε εκείνος που δολοφονήθηκε νύχτα; Οι Μαφιόζοι έχουν τόσο θράσος ώστε να δολοφόνησαν εκείνον που τους κατηγορούσε; Ή μήπως είναι μπλόφα στη μπλόφα.

Τέτοια ερωτήματα κυριεύουν τους παίκτες στην δεύτερη ημέρα στο Παλέρμο και το παιχνίδι αρχίζει για τα καλά.

Ο ρόλος του Ρουφιάνου: Ο Ρουφιάνος είναι ώρα να αναλάβει δράση αν δεν το έχει κάνει ήδη. Μιλάει όποτε θέλει και με όποιον τρόπο θέλει προσπαθεί να υποδείξει στους Πολίτες τον Μαφιόζο που γνωρίζει. Προσπαθεί παράλληλα (ξέροντας τον φανερό Μαφιόζο) να καταλάβει και τον κρυφό.

Ο ρόλος της Πουτάνας: Η Πουτάνα με τη σειρά της προσπαθεί με τρόπο να προστατέψει το Μαφιόζο που γνωρίζει καθώς και να καταλάβει και να προστατέψει και τον άλλο.

Ο ρόλος των Μαφιόζων: Οι Μαφιόζοι προσπαθούν να ανακατευτούν με το πλήθος. Να μην φανεί ότι είναι Μαφιόζοι αλλά να μην υπάρξει και υποψία ότι μπορεί κάποιος απ' τους δύο να είναι η Πουτάνα.

Ο ρόλος των Πολιτών: Το πλεονέκτημα του παιχνιδιού (σε αντίθεση και με το παλιότερο "Κλέφτες κι Αστυνόμοι") είναι πως όλοι οι παίκτες θεωρούνται Πολίτες "μέχρι αποδείξεως του εναντίου"! Έτσι ένας Πολίτης συμμετέχει, επιχειρηματολογεί και μπορεί να πείθει όσο ένας χαρακτήρας - ρόλος.


Σημείωση: "Κακό παίξιμο" εκ μέρους του Ρουφιάνου θεωρείται να δηλώσει: "είμαι ο Ρουφιάνος και ο φανερός Μαφιόζος είναι ο τάδε". Παρόλα αυτά έχει το δικαίωμα να το κάνει, μεταξύ άλλων διότι αυτή είναι μία δήλωση που μπορεί να κάνει κάθε παίκτης, ακόμα και όλοι. Έτσι ο λόγος κάποιου δεν αξίζει παραπάνω ώστε να γίνει πιστευτός, όσο κι αν επιμένει. Το αν θα τον πιστέψουν οι παίκτες ή θα πέσουν ενδεχομένως σε μία μπλόφα των Μαφιόζων είναι δικό τους θέμα.

Προσοχή! Κανένας παίκτης δεν επιτρέπεται να δείξει την κάρτα του χωρίς λόγο.


Το παιχνίδι τελειώνει:


Το παιχνίδι τελειώνει με δύο τρόπους. Είτε νικώντας οι μαφιόζοι, είτε νικώντας οι πολίτες.

• Στην περίπτωση που νικάν οι Μαφιόζοι: Οι Μαφιόζοι νικάν όταν είτε δεν έχουν μείνει Πολίτες ή Ρουφιάνος στο παιχνίδι είτε η αναλογία Μαφιόζων - Πολιτών είναι τέτοια που οι Πολίτες δεν μπορούν να ψηφίσουν τους Μαφιόζους, ακόμη και αν τους έχουν καταλάβει!

• Στην περίπτωση που νικάν οι πολίτες: Οι Πολίτες νικάν όταν βγάλουν απ' το παιχνίδι τους δύο Μαφιόζους καθώς και την Πουτάνα.

Σημείωση: Ο Ρουφιάνος νικάει όταν νικήσουν οι Πολίτες ενώ η Πουτάνα νικάει όταν νικήσουν οι Μαφιόζοι.


Διευκρινήσεις

1) Ένας Μαφιόζος είναι δυνατόν να συμφωνήσει με τον σύντροφό του να βγάλουν τον ίδιο από το παιχνίδι κατά τη διάρκεια της νύχτας! Αυτό συμβαίνει είτε για να θολώσουν τα νερά, ειδικά αν ο Μαφιόζος θεωρείται "καμένος" είτε απλώς για πλάκα.


Επιπλέον χαρακτήρες:

Ανάλογα με τον αριθμό των παικτών μπορούν να προστεθούν παραπάνω φύλλα απ' τους υπάρχοντες χαρακτήρες ή και να προστεθούν νέοι.

Αν για παράδειγμα οι παίκτες είναι τόσοι που θεωρούν ότι βρίσκουν πλέον πολύ εύκολα τους δύο Μαφιόζους ή είναι τόσοι που θεωρούν ότι οι παίκτες με ρόλο είναι λίγοι μπορούν να προσθέσουν παραπάνω Μαφιόζους ή και Ρουφιάνους καθώς και Πουτάνες.

Προσοχή! Χρειάζεται προσοχή στην αναλογία "φανερών" και "κρυφών" χαρακτήρων.

Από εκεί και πέρα άλλοι χαρακτήρες με τις ιδιότητές τους που μπορεί να κάνουν πιο ενδιαφέρον το παιχνίδι με πολλούς παίκτες είναι:

Μάντης: Ο Μάντης έχει δικαίωμα μια φορά κάθε νύχτα να ανοίγει τα μάτια μετά από την υπόδειξη του Αφηγητή και να δείχνει στον παίκτη που έχει φύγει ποιον θεωρεί Μαφιόζο. Ο παίκτης του απαντάει.

Άγγελος: Ο Άγγελος έχει δικαίωμα μια φορά κάθε νύχτα πριν τους Μαφιόζους να ανοίγει τα μάτια μετά από την υπόδειξη του Αφηγητή και να δείχνει στον παίκτη που έχει φύγει ποιον θέλει να προστατέψει. Αν οι Μαφιόζοι στη σειρά τους δείξουν τον ίδιο παίκτη τότε όταν ξημερώσει η ημέρα στο Παλέρμο ο παίκτης που είναι έξω ενημερώνει την ομάδα πως οι Μαφιόζοι δοκίμασαν να σκοτώσουν τον τάδε αλλά ο Άγγελος τον έσωσε.

Δικηγόρος:

Οι παίκτες επίσης μπορούν να δημιουργήσουν τους δικούς τους χαρακτήρες!

Ο αριθμός και η αναλογία των χαρακτήρων δεν ορίζεται αυστηρά και εξαρτάται από τη διάθεση της ομάδας. Θυμηθείτε όμως ότι το παιχνίδι είναι ήδη πολύ ενδιαφέρον με τους δύο Μαφιόζους, τον Ρουφιάνο, την Πουτάνα και (εννοείται) τους πολίτες και παραπάνω χαρακτήρες είναι καλό να αποφεύγονται.

Καλή διασκέδαση!

3 σχόλια: